Ретро автомобили – Москвич
Всички помним нашето детство – кой с добро, кой с не чак толкова, но всички сме живели малко или много в социализма. При това положение няма как да не сме виждали, возили или шофирали едно от най-модерните и известни за времето си руски превозни средства, носещо марката „Москвич“.
Последното название на съветския народ, който правеше популярната марка автомобили се казва „„Автомобильный завод имени Ленинского комсомола“ „ или за по кратко както пише на волана „АЗЛК“. Не е тайна, че след приключването на Втората световна война, Съветската армия докарва в Русия цялата линия на производство на немската марка автомобили „Опел“. От там СССР започва да произвежда марката „Моксвич“, като първият модел се кръщава 400. Последва производството на още цели 12 модела. Голям успех има моделът „407“, от който са произведени общо 105.726 броя и то в най-различни модификации.
У нас най-харесвани и използвани са моделите Мосвич 2138 и 2140. Първият е с максимална скорос 120 километра, а втория – 140 километра в час.
След настъпването на демокрацията и отварянето на западните пазари за Източна Европа, в края на 80-те години на миналия век, АЗЛК спира да работи и по-късно е обявен неговия фалит (това става през 2002 година). В момента френския автомобилен гигант „Рено“ използва част от производствените му помещения. Създадени са прототипи на нови модели на Москвич, но едва ли ще видят бял свят в серийно производство. Съществува и музей на тази марка автомобили, но неговия живот също е под въпрос. Анализатори твърдят, че вероятността музейните експонати да бъдат продадени като ретро автомобили е много голяма…
Често със съкращението на завода „АЗЛК“ хората се шегуват. Най-разпространеното заменено разширение е: „Аз, Защо Ли те Купих“